Bezoek!

Na 4 maanden in Amerika wordt het gemis naar Nederland en alle mensen daar natuurlijk steeds groter. Daarom ben ik nu natuurlijk heel erg blij dat Wout en Wilma er zijn! Verder komt over 10 dagen Noëlle en een maand daarna komen René en Lida.

Wout en Wilma zijn nu 3 dagen in Phoenix en blijven nog tot woensdag. Voor ze bij mij kwamen zijn ze eerst door het zuidwesten van Amerika getrokken met een caravan.

Natuurlijk heb ik ze mijn school laten zien en we zijn ook nog met een paar van mijn huisgenoten de schietbaan op geweest. Hieronder 3 foto’s van de tijd hier en ook een paar foto’s van de rondreis.























de Diamond 40, eindelijk

Inmiddels een hele hoop (toch wat saaie) simulator uren later eindelijk: vliegen in de Diamond 40 of zoals de stoere mensen het zeggen; de DA-40. Dit betekent een nieuwe fase van IFR (instrument flight rules) hierbij is het niet meer de bedoeling om naar buiten te kijken maar naar de twee mooie schermpjes voor je (zie foto onderaan).

Het IFR gedeelte is bedoeld om te leren vliegen in de wolken zonder enig zicht op waar, hoe hoog, of in welke richting je vliegt. Niet echt lastig omdat al die informatie nu op je scherm komt. Althans, in een perfecte situatie. Nu zit ik natuurlijk niet op een vliegopleiding om perfecte situaties te vliegen, vandaar dat de instructeur steeds dingen uit zet waardoor je het moet berekenen en procedures moet volgen.

Het enige nadeel aan Arizona is dat er niet zo veel wolken zijn, nu had mijn vorige instructeur daar een leuk ifr-brilletje voor maar nu moet ik het doen met de ‘hood’ wat dat is? 
Raden! 3 foto's en ja ik weet het, t'is een lastige. 



Wat je ook denkt dat de IFR-hood is, mijn punt is hopelijk duidelijk, het is niet echt meest modieus en ik durf zelfs te zeggen dat je er in de cockpit een beetje voor gek mee staat. 

Bij een nieuw vliegtuig hoort natuurlijk ook een nieuwe instructeur. Een uiterst aardige vent! Zolang je maar geen fouten maakt, hem tegenspreekt, je minstens een uur eerder op school bent dan normaal, je minstens 8 uur per dag in de boeken zit, je perfect vliegt (ook al is het turbulent) en alle wetgevingsboeken uit je hoofd kent. Ach ja, zo verveel ik me niet.

Natuurlijk ook nog even snel ‘het weer’ bespreken, laat ik zeggen dat het woord warm een nieuwe betekenis voor mij heeft gekregen. Zoals je op de foto’s kunt zien bestaat de cockpit uit heel veel glas. Hierdoor is het misschien beter om in plaats van cockpit het woord broeikas te gebruiken. Vooral omdat het hier de afgelopen dagen rond de 37 graden is geweest, wat eigenlijk nog mee valt want de zomer moet nog beginnen!

Als afsluiting een gedachte experiment!: neem het vliegtuig van de foto hieronder en plaats het zo’n 1300 meter in de lucht. Vervolgens plaats je een piloot-studentje in de cockpit en geeft hem een van de drie foto-voorwerpen op zijn hoofd en laat hem natuurlijk gruwelijk zweten van de hitte. Vervolgens laat je hem heel hard rekenen omdat zijn instructeur al zijn hulpmiddelen heeft uitgeschakeld die hem ondertussen ook nog in een Oostblok-engels accent loopt af te blaffen omdat zijn hoogte 3 meter afwijkt.
Dát studentje, dát ben ik. Tof hè, want ik vlieg mooi wel DA-40! En ook al zijn de omstandigheden niet ideaal, zo leer je tenminste vliegen! 






going places

Inmiddels heb ik nog maar 2 vluchten te gaan op de Piper Archer. De laatste paar vluchten waren een introductie in IFR (met een gek brilletje op zodat je alleen naar instrumenten kunt kijken en niet naar buiten, zie foto). Ook hebben we de uren gebruikt om naar leuke bestemmingen te vliegen. Mijn lesuren werden gekoppeld aan die van Juan, op deze manier konden we extra ver vliegen. Dit hield in dat we echt super veel verschillende dingen hebben gezien. De ene dag land je in de besneeuwde bergen en de dag erop sta je te tanken in de woestijn. Hoe dan ook, hier een paar foto's vanuit het vliegtuig plus nog een paar foto's van een honkbal wedstrijd die we gezien hebben.

Groetjes Xxx

 IFR BRIL'




 een van de vele mijnen in Phoenix
klaar voor formatie vliegen
 
met de eerste streep door de bergen


Phoenix Sky Harbor




eerste streep

Als toevoeging op mijn vorige bericht, nu de 70-uurs check gehaald. Niet een van mijn beste vluchten ooit
maar het uiteindelijke resultaat was toch dat ik mijn eerste streep in ontvangst mocht nemen:
Nu dus een nieuwe fase waarin ik van VFR (visueel vliegen, door naar buiten te kijken en de horizon te gebruiken al referentie)
naar IFR ga (vliegen met gebruik van de instrument in het vliegtuig).

fijn weekend!

Niels

70 uur check

Hoi! Inmiddels is er al weer een tijd voorbij sinds mijn laatste bericht en dat komt omdat ik op dit moment 6 dagen in de week op school zit, waarvan ik (als het weer mee zit) bijna alle dagen kan vliegen. Op dit moment moet ik alleen nog mijn 70-uur check halen.
Als ik deze check gehaald heb krijg ik mijn eerste streep (hopelijk komen daar in de toekomst snel meer bij) en begint de laatste periode van het vliegtuig waar ik nu op vlieg (de Piper Archer, te zien op foto's in eerste berichten). Hierna komt een periode van vooral heel veel in de simulator zitten om voor te bereiden op een  nieuw vliegtuig: de diamond 40


Verder zijn er ook dagen dat ik niet kan vliegen omdat het weer niet mee zit. Dit gaat dan eigenlijk vooral over de wind. De wind op het vliegveld om precies te zijn.
Als student mag je met maximaal 10 knopen (19 km/h) zijwind opstijgen en landen. Vandaag bijvoorbeeld zitten er windvlagen van 40 knopen tussen. Niet echt fijn om in te vliegen dus. Best wel balen, vooral als het er verder zo uit ziet:


Zodra ik de 70 uur check heb gehaald zal ik weer een berichtje plaatsen,
Groetjes! Ik mis jullie!