eerste streep

Als toevoeging op mijn vorige bericht, nu de 70-uurs check gehaald. Niet een van mijn beste vluchten ooit
maar het uiteindelijke resultaat was toch dat ik mijn eerste streep in ontvangst mocht nemen:
Nu dus een nieuwe fase waarin ik van VFR (visueel vliegen, door naar buiten te kijken en de horizon te gebruiken al referentie)
naar IFR ga (vliegen met gebruik van de instrument in het vliegtuig).

fijn weekend!

Niels

70 uur check

Hoi! Inmiddels is er al weer een tijd voorbij sinds mijn laatste bericht en dat komt omdat ik op dit moment 6 dagen in de week op school zit, waarvan ik (als het weer mee zit) bijna alle dagen kan vliegen. Op dit moment moet ik alleen nog mijn 70-uur check halen.
Als ik deze check gehaald heb krijg ik mijn eerste streep (hopelijk komen daar in de toekomst snel meer bij) en begint de laatste periode van het vliegtuig waar ik nu op vlieg (de Piper Archer, te zien op foto's in eerste berichten). Hierna komt een periode van vooral heel veel in de simulator zitten om voor te bereiden op een  nieuw vliegtuig: de diamond 40


Verder zijn er ook dagen dat ik niet kan vliegen omdat het weer niet mee zit. Dit gaat dan eigenlijk vooral over de wind. De wind op het vliegveld om precies te zijn.
Als student mag je met maximaal 10 knopen (19 km/h) zijwind opstijgen en landen. Vandaag bijvoorbeeld zitten er windvlagen van 40 knopen tussen. Niet echt fijn om in te vliegen dus. Best wel balen, vooral als het er verder zo uit ziet:


Zodra ik de 70 uur check heb gehaald zal ik weer een berichtje plaatsen,
Groetjes! Ik mis jullie!

afstanden

In mijn vorige bericht staat dat de bedoeling is dat ik minstens een afstand moest afleggen van Oss-Utrecht om de vlucht als een "cross-country" te laten tellen. Inmiddels zijn de afstanden al behoorlijk toegenomen. Zo vlieg ik nu afstanden van (heen en terug) Eindhoven naar Parijs of een retour Amsterdam-Londen. Helaas zie ik onderweg geen Eiffeltoren, Big Ben of andere mooie culturele bezienswaardigheden maar vooral heel, heel, heel, veel bergen en stukken woestijn. Wel moet ik veel van die vluchten alleen doen dus dat maakt het wat spannender.
Niet dat de bergen hier niet mooi zijn hoor, ik heb onder het bericht een paar impressie foto's geplaatst. 
De eerste foto's zijn vanuit het vliegtuig genomen en er staan ook nog foto's bij van een 'bergbeklimming' die ik met paar vrienden laatst heb gedaan. Verder heb ik mijn vrije dagen nog gebruikt om een Amerikaans motor-rijbewijs te halen.

Groetjes en ik mis jullie! 
Niels



 p.s. in het midden van de foto hierboven ligt een vliegveld waar we op geland zijn













vooral vliegen!

Kerst en de jaarwisseling zijn weer voorbij en daarmee zijn ook voor komende tijd de vrije dagen afgelopen (natuurlijk wel weekend). Nu ben ik de hele dag bezig met hetgeen waar ik ook voor naar Amerika kwam; vliegen!
Na de Grand Canyon en Las Vegas, nu eventjes een wat rustigere periode met waarschijnlijk wat minder foto's of filmpjes. Gelukkig is er genoeg wat ik hier nog wil doen of wat ik wil bezoeken dus ik blijf zeker nog mijn blog bijhouden.
Verder is het vliegen nog steeds super, op het begin was het vooral hier en daar wat oefeningetjes en vooral heel goed naar de instructeur luisteren en kijken hoe hij het doet. Nu is het al tegenovergesteld want ik mag al  iedere vlucht alles zelf doen en kijkt juist de instructeur hoe ik het doe (met bijbehorend commentaar natuurlijk). Ook krijg ik steeds meer 'solo' vluchten en heb ik morgen een les over crosscountry. Als ik deze gehad heb kan ik vluchten gaan plannen en ook verder vliegen. Om het een crosscountry te maken moet ik verder dan 25 mijl weg vliegen, dat is 46,3km, van Oss tot Utrecht dus. Deze week ben ik vooral bezig met het oefenen van verschillende landingen en special manoeuvres in de lucht. Landen met zijwind, zonder flap gebruik of bijvoorbeeld met gesimuleerde motor uitval (instructeur gooit dan het gas dicht en moet je 'zwevend' zien te landen) en nog vele andere soorten.

Als het kan maak ik nog een paar foto's maar ik wilde vooral laten weten dat het nog steeds heel erg goed met me gaat. Al mis ik natuurlijk wel Nederland!! Daarmee bedoel ik natuurlijk de gezelligheid van familie en vrienden en natuurlijk ook kaas en kroketten (Regen, kou, Moerdijkse giftige rook of zuidelijk-hoogwater mis ik natuurlijk niet echt).

Groetjes aan iedereen en tot snel

Niels

Las Vegas

!!!HAPPY NEW YEAR!!!

Iedereen een heel fijn en gelukkig 2011
Hieronder een paar foto's van het Nieuwjaar vieren in Las Vegas. 


































En met dank aan klasgenoot Cem, ook een filmpje over de complete chaos bij het aftellen naar 2011.
(p.s. advies om het geluid zacht te zetten i.v.m. schreeuwende mensen en vuurwerk)